måndag 9 januari 2017

Innanför pannbenet

Hjärnan är allt väldigt finurlig. Forskare har nu på senare tid kommit fram till att vår hjärna nybildat celler hela tiden och kan man säga, efter hur den används. Med fina ord så kallas det neroplasticitet. Men är det inte också underligt att så mycket mer än celler bildas i hjärnan? Jag har under en tid försökt att ändra min livsstil och börja tänka på och sköta om min kropp och min hälsa. Det här resulterat i en del kg mindre vikt men också mer erfarenhet och kunskaper om mig själv, som jag lagrat i min hjärna. Jag lagrar minnen av positiva händelser. När jag tänker på ett träningspass på fokuserar jag inte på hur jobbigt det kommer att vara eller hur mycket träningsvärk jag kommer att få. Jag fokuserar på hur det får mig att må efteråt, för då mår jag toppen.
När hjärnan lagrar dessa minnen så bildas lust att uppleva det igen. Och med det kommer också motivationen. Vi säger ibland att det är pannbenet som styr när vi ska klara saker, prestera något svårt. Att vara envis och låta pannbenet styra kan ha fantastiska resultat. Men det är i hjärnan allt börjar....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar