måndag 13 februari 2017

Livet! Ett gör det själv projekt

Vem är det som bestämmer vem som har ansvaret och makten över ditt liv?
Sitter du bredvid som passagerare och låter någon eller något annat ta ansvar och bestämma färdriktning på din livsresa?

Det är du som bestämmer om du vill vara chaufför på din livsresa och du bestämmer dina egna mål och vart färden ska gå.

Det var det första jag lärde mig när jag började min utbildning till mindtrainer. Innan dess hade jag nog inte alls tänkt på det så ofta, om livet jag levde var mitt val eller om jag som en struts stoppade huvudet i sanden och lät livet ske bara. Det egna ansvaret var lätt att vifta bort för som ni vet så brukar ju "saker och ting bara sker" och "livet är som det är". Och visst kan det väl vara så till viss del men det viktigaste jag lärt mig är att jag har ansvar över mitt liv och min livsresa är mitt eget "gör-det-själv" projekt. Jag måste alltså ta ansvar för att mitt liv blir så som jag vill ha det och då funkar det inte att stoppa huvudet i sanden och låta livet ske. Under min livsresa har jag råkat ut för saker och jag har upplevt situationer och jag har blivit drabbad av sorg och glädje. Och så är det för oss alla. Det som är skillnaden för mig nu är hur jag väljer att tackla situationer och saker som sker i mitt liv. Jag tar ansvar för hur jag ska reagera och agera.

Att vara en bra chaufför på sin livsresa handlar om att medvetet ta ansvar för sitt eget liv, sina tankar och reaktioner, sin hälsa och sina relationer. Jag måste själv bestämma hur min framtid ska se ut och aktivt jobba för att nå dit.

Det viktiga i detta är att inse att ansvaret för det är ditt. Det är inte upp till någon annan att lösa och sortera ditt liv. Det kan bara du göra. Det funkar inte att gå omkring och vänta på att något ska hända som kan förändra ditt liv. Livet skapar du, på eget ansvar. Genom att ta ansvar, planera och skapa en plan för livet så skriver du samtidigt ett kontrakt med dig själv. Det finns ingen annan som kan se till att saker blir gjorda, huvudansvaret är ditt.

Nästa sak att komma ihåg är att du ALLTID har ett val. Ibland kan valen vara helt otänkbara men dom finns där. Du kan välja mellan att fortsätta med det du gör eller att förändra något. Om man är ute efter förändring i sitt liv så är det viktigt att inse att valet är ditt. Antingen gör du något annorlunda (eftersom det du gör nu inte funkar) eller så ändrar du inget och får därför ingen ändring. Allt handlar om att välja och inse att det är något du gör hela tiden. Det är när man inser att man alltid har en chans att välja som du har öppnat upp möjligheter till förändring. Din livskvalite´är inte ett resultat av slumpen, tvärtom är den slutprodukten av de val du gjort.

Du kan välja vad som är viktigt för dig och vad som ger ditt liv mening. Du kan välja relationer du har och hur du använder din tid och energi. Du kan också välja hur du agerar och tänker i olika situationer.

Du kan inte göra något som redan hänt ogjort och du kan inte ändra på något som du eller någon annan har sagt eller gjort. Men du kan VÄLJA vilken betydelse det ska ha för dig. Du kan välja hur du agerar, reagerar och fungerar.

Det finns många som gömmer sig bakom orden "jag hade faktiskt inget val" eller "ingen annan gör det så jag måste". Problemet med de fraserna är att genom att säga dom så har du gjort ett val. Du har gjort valet att inte ge dig möjlighet att välja, och det är också ett val. Om du väljer att stoppa huvudet i sanden och inte ta ansvar för dig själv och dina val, hur ska då något kunna bli annorlunda?

Jag har lärt mig att ta ansvar för mitt liv, göra val i mitt liv och stå för mina val. Det är min livsresa och det är jag som är chaufför.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar