lördag 1 april 2017

Träna på självbilden

Som jag skrev i mitt förra inlägg så finns det strategier för att bygga upp och putsa på självbilden.
Om det finns någon i ditt liv som du tycker är mer värd än vad du själv är, då behöver du arbeta med att förstärka självkänslan. Med det sagt så vill jag även vända på det... Om det finns någon i ditt liv som du ser ner på och betraktar mindre värd än dig själv. För det är faktiskt så att inte förrän man kan betrakta alla som jämbördiga varelser, även om det gör saker annorlunda än du, har man en sund självkänsla.
När du har en starka självkänsla så jämför du dig bara med den enda som det är någon mening att tävla med, nämligen dig själv. Att vara nöjd med den du är ger självkänsla. Att prestera saker du är nöjd med och som andra tycker är bra ger självförtroende.

Det är din personliga rättighet att älska dig själv och det är du själv som måste tillåta det. Samtidigt som det är viktigt att komma ihåg att dina personliga rättigheter också gäller andra, andra har sina personliga rättigheter.

Så hur kan man göra för att förstärka självbilden?

SÄG JAG
Börja med att öva på att stå för dina åsikter. Säg JAG när du menar dig själv och inte MAN.
tex. JAG tycker att .... istället för: MAN tycker ju att....
När man tar ansvar för sina åsikter och förslag så stärker du automatiskt din självbild. Det ger en känsla av att du vet och du tycker och står för det. Det utstrålar säkerhet som i sin tur kan stärka dig.

VÅGA GÖRA NÅT NYTT
Det här betyder inte att du ska skynda dig att anmäla dig till närmaste fallskärmshoppningskurs men det betyder att du ska våga tänja lite på gränserna och försöka gå lite utanför din trygghetszon. Det kan vara små steg och små saker, det som är viktigt är att du utmanar dig själv lite, För mig personligen så handlade det  t ex om att våga prata inför andra människogrupper. Jag var livrädd för det och kan fortfarande vara nervös när jag ska göra det, men jag vågar lite mer för varje gång. Och varje gång så ökar min självbild lite till.

GE OCH TA BERÖM
Hur många av er har skakat av er komplimanger så fort dom kommit? Vi säger att du har lagat middag till dina vänner och du har stått i köket och hållit på hela dagen. Under middagen så uttrycker dina vänner hur gott det var och vilken tid det måste tagit för dig att göra allt det här på bordet. Hur många av er har då antingen gjort eller skulle ha, skakat på huvudet och sagt: äsch, det här slängde jag ihop bara. Jag tyckte att potatisen var lite okokt själv jag....

Att ta emot beröm är jättesvårt och i och med att du reagerar som ovan text så betyder det att du förminskar dig själv. Istället för att sträcka på dig och ta emot lite uppskattning för det jobb du lagt ner på maten ,som dessutom smakade bra, så avfärdar du den boost av självförtroende som dina vänner serverar dig.

Att berätta för sina vänner och familj hur viktig dom är för en själv är inte heller självklart. Det är inte alltid man kommer ihåg att uppskatta dom man har omkring sig, ibland blir det t om försent. Ta chansen idag redan att visa din uppskattning för de människor du har runt dig som du verkligen är glad över att du har i ditt liv. Det behövs inga trumpeter eller ängla barn som kommer ner från himlen när du visar din uppskattning. Enkla ord som:jag är glad att du finns, jag har saknat dig, räcker lång väg!

PRATA POSITIVT OM DIG SJÄLV
Jag vet inte hur många av er som sett tv programmet "du blir vad du äter"? Det gick för några år sedan och var ett klassiskt bantningsprogram. Men titeln på det programmet skulle kunna passa in här om vi byter ut orden lite. "Du blir vad du tänker"
Om vi ständigt trycker ner oss själva med negativa tankar som:" jag är värdelös, jag är inte bra på nåt, jag kan inte det här, det här klarar jag aldrig", hur ska vi då någonsin bli bra på nåt? Om vi inte ens tror på oss själva? Ingen blir stärkt av de här tankarna. Och om du går omkring och tänker så här om dig själv så är det inte alls så konstigt om självkänslan är låg.
Det här kräver övning absolut men utmana dig själv med att börja tala positivt om dig själv, till dig själv. Byt ut de negativa meningarna och försök vända på det. "det verkar svårt, men jag ska göra mitt bästa, det här gjorde jag bra, jag duger som jag är".

UTTRYCK VAD DU KÄNNER OCH TYCKER
Vänta inte på att någon annan ska säga vad du tänkt säga. Chocka omgivningen genom att vara den första som säger något som du tycker utan att oroa dig vad alla ska tycka om dig. Det är en riktig boost för självförtroende och självrespekt!

SKAFFA PERSPEKTIV
Här passar t ex rädslan för att göra bort sig in. Försök att inte se så allvarligt på saker och ting. Allt som man kan vara rädd för eller känna oro inför går att sätta in i perspektiv och då brukar det vanligtvis blekna avsevärt. Klantiga händelser skrattar man ofta åt efter ett tag. Att man var så arg den där gången då något litet skedde, kan vara svårt att tänka sig efter ett år.

LÅT INTE OMGIVNINGEN BESTÄMMA HUR DU SKA VARA
Du ska själv bestämma när du duger. Det går inte att mäta sig med någon annans måttstock. Försök inte att vara alla till lags, det är omöjligt. Tillåt dig att tacka NEJ till saker som du inte vill göra. Även om det kanske förväntas av dig att du ska säga JA. Din relation till dig själv är den viktigaste du kommer att ha i ditt liv. Att älska sig själv har inget att göra med att man är bättre än någon annan, det är först när du älskar dig själv som du kan älska och respektera andra.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar