lördag 13 maj 2017

Träna på att vara positiv

 Tankens kraft är verkligen så mycket större än vi om möjligt kan föreställa oss.Vi tänker flera tusentals negativa tankar varje dag, precis som att vi också tänker positiva.

 Ofta reflekterar vi inte över de tankar, medvetna eller omedvetna, som dyker upp. Det stora problemet vi har är att vi tar alla tankar för sanningar. Negativa tankar som; "jag klarar inte det här", ingen gillar mig" eller " jag är värdelös", tas som fakta och helt utan grund.

 Jag brukar säga att tankar är något jag har, jag är däremot inte mina tankar. Jag har fått lära mig att ifrågasätta mina tankar. Under en lång tid har jag fått lära mig att stanna upp, observera mina tankar, agera eller acceptera dom utifrån vilka tankar det är och sen har jag fått lära mig att släppa dom. Under mina kurser så har jag försökt att visa det lite illustrativt genom SOAP. 

S- stanna upp
O-observera
A-acceptera/agera
P-passera


Det här är något som ni gärna får testa nästa gång ni får en tanke som är negativt laddad.
Vi kan ta ett ex. Jag tränar sång med kyrkokören och plötsligt och jag tycker att det går jättedåligt och jag sätter inte en ton rätt.  En negativ tanke kan då vara "jag är värdelös"

Så fort tanken kommer så gäller det att Stanna upp och fundera vad det var för tanke som plötsligt kom. Varför tänkte jag så? Var det för att jag tycker att det låter illa? Känner jag mig omotiverad att sjunga? 

 Se på tanken och Observera vad den står för. Är min tanke om att jag är värdelös bara för att jag sjunger illa idag? Tänker jag att det går värdelöst att sjunga idag, att jag inte är på topp?

Nästa steg är att ifrågasätta tanken. Vet jag med säkerhet att jag är värdelös och var är bevisen för det? Finns det inget värde i mig alls? Vad fick mig att tänka tanken om att jag är värdelös? Om jag nu känner att jag verkligen inte är värdelös bara för att jag har en dålig dag att sjunga på så accepterar jag tanken bara för vad den var. 

Den negativa tanken är nu nedbruten i beståndsdelar och det är dags att släppa tanken. Genom att ifrågasätta tanken som kom kunde jag konstatera att jag inte alls är värdelös, det är bara en dålig sångdag. Nästa vecka kommer det säkert gå bättre. Det är ju inte fel på min sångröst egentligen, den ville inte anstränga sig idag bara. 
Och så släpper jag taget om tanken.

 Och det är genom att börja ifrågasätta våra tankar är det lättare att byta ut dom mot tankar som vi vill ha mer av istället. Positiva tankar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar