onsdag 2 december 2015

Ordets makt och tankens kraft

Jag har alltid kunnat formulera mig väl i skrift. Kanske bättre än jag formulerar mig i tal. Jag föreställer mig hur orden får flöda fritt på papper samtidigt som tanken formulerar orden. När jag sen återkommer till min text och gör en återblick i vad jag faktiskt fått på pränt, så tänker jag ofta att detta låter klokt och logiskt. För mig är det lättare att ventilera ur mina tankar i skrift än i tal. Och på något vis så blir det jag skriver mer sanning för mig än när jag "bara" tänker det. Tankar är flyktiga och försvinner lika fort som dom kommer. Så varför inte sätta dom på pränt?

Jag använder mig av ett redskap som kallas "guldkorn". Föreställ er en liten kista där man kan samla små guldkorn eller till och med guldklimpar. Varje guldkorn representerar något i ditt liv som får dig att må bra. Guldkornen är alltid positiva. Så fort jag blir medveten om att jag i en situation mår väldigt bra så lägger jag till det som ett guldkorn. Eller varje gång jag kommer att tänka på något som får mig att må bra eller varje gång jag upplever något positivt. Antingen samlar jag in mina guldkorn direkt, och med det menat att jag skriver ner dom, eller så samlar jag på mig guldkornen under dagen och redovisar dom för mig själv innan jag lägger mig. Personligen så samlar jag mina guldkorn antingen direkt i minnesanteckningar på telefonen eller så skriver jag ner dom i en liten bok som jag har vid sängen.

" sonens skratt på morgonen"
"Den härliga varma kramen jag fick idag"
" doften av nybakat bröd vid frukost"
Det kan vara små saker eller stora saker. Det enda som är viktigt är att dom är positiva.

Varför inte fundera på ett guldkorn just nu? Vad var mest positivt idag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar