tisdag 14 februari 2017

Andningens betydelse

Jag insjuknade i en utmattnings depression 2013. Jag var deprimerad och hade hemska panikattacker. Min kropp var så slut och det kändes som att den var i konstant spänt läge. Hela min kropp skrek av spänning och hjärnan gick konstant på högvarv. Jag började med att lära mig diafragma andning och jag började med avslappningsövningar. Jag jobbade mycket med mig själv och mina tankar och mitt beteende och jag började så sakteliga må bättre. Jag gjorde mycket för att hjälpa mig själv men den största delen som hjälpte mig att återfriskna var avslappningsövningar och andningsövningar.

Vad spelar andningen för roll då?
Andningen är en länk mellan kropp och känsla. Om vi är rädda, spända eller ledsna så blir andningen snabb och ytlig. När vi är riktigt avslappnade, lugn, trygga är andningen långsam och djup. Genom andningen kan vi märka om vi är spända eller avslappnade. Andningen ingår i det autonoma nervsystetmet tillsammans med t ex blodtryck, matsmältning och hjärtat. Det är alltså funktioner i kroppen som sker automatiskt det vill säga, vi behöver inte tänka på att hjärtat ska slå eller att matsmältningen fungerar. Däremot kan vi påverka och styra vår andning. Genom vår medvetenhet och vilja kan vi genast sänka nivåerna med stress och spänning och på så sätt lugna kroppen.
När vi är stressade går signaler till hjärnan till binjurarna som i sin tur sänder ut stresshormoner som gör att kroppen spänner sig, hjärtat börjar slå snabbare, blodet börjar pumpa ut i musklerna för att vi ska kunna fly eller kämpa. Hela kroppen ställer in sig på det läget och andningen blir snabb och ytlig. Genom att andas djupt med magen, så kallad Diafragma andning, hämmas utsöndringen av stresshormon. Genom djupandning lugnar vi kroppen, starka känslor och skenande tankar.

Det är samma sak med avslappningsträning. Med hjälp av djupandning och att slappna av muskulärt så hjälper man kroppen att slappna av och släppa på spänningar. Några av de fysiologiska effekterna vid avslappning är att hjärtat slår lugnare, syrekonsumtionen sjunker. Ett för högt blodtryck kan bli lägre, hudtemperaturen ökar och det beror på att cirkulationen i blodkärlen blir bättre. Immunförsvaret förbättras och dessutom ökar Endorfinhalten, som är kroppens eget morfin.
De psykiska effekterna är djup vila och känsla av återhämtning, ökad koncentration, lugnare och gladare. Du har också lättare att påverka dig själv i stressiga situationer. Detta är bara några av alla positiva effekter andning och avslappning ger.

Det djupa långsamma andetaget kan alltså lugna kroppen och sinnet. Andetaget har du med dig hela livet och du kan själv styra över din andning. Du kan alltså helt gratis, utan recept på medicin, lugna kroppen när som helst och var som helst bara genom din andning. Ganska fantastiskt va??



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar