fredag 2 december 2016

Positivt tänkande

Vi tänker tusentals tankar varje dag, medvetet och omedvetet. Vissa är positiva och andra är negativa. Problemet börjar när man ser på sina tankar som sanningar. Tankar är något du har, du är däremot inte mina tankar. Att träna på positivt tänkande är ett utmärkt verktyg att använda sig av för att byta ut de negativa tankarna som kan få fäste. Att tänka positivt betyder inte att man ska gå omkring och bara vara överlycklig hela tiden, det är omöjligt. Men genom att träna upp positivt tänk så blir det lättare att tackla svåra situationer som kan uppkomma. Att se livet från den ljusa sidan är ett uttryck som kanske är lite uttjatat, men väldigt sant. Jag är uppfostrad med att inte klaga och gnälla över sånt som du om själv har makt över. Jag är också övertygad att det alltid finns någon som har det värre. Betyder det att jag går runt och är glad hela tiden? Absolut inte, jag känner mig också frustrerad och ledsen när tråkiga saker händer men jag är säker på att jag har lättare att tackla saker genom mitt positiva tänkande.

Människan föds inte med en negativ världsbild, det är något vi lägger på oss med tiden beroende på erfarenheter, handlingar och så vidare. Det går att träna sig i positivt tänkande. Ett jättebra verktyg för att tänka positivt är att öva sig i att hitta guldkorn i tillvaron.

Ta fram ett block eller papper, lägg vid sängen och skriv ner 3 eller 5 saker varje kväll, som varit bra och positiva. Det behöver inte alls vara stora saker som ska ha skett, det viktiga är att dom är positiva. Saker som du sett, hört eller känt. Det kan vara allt från doften av nybakat bröd på morgonen, en kram från en kollega, till att man lyckats med en jobbig uppgift. Det kan i princip vara vad som helst, då länge det påverkar dig positivt.

Ett annat uttryck är att " det finns inget ont som inte har nåt gott med sig". Fundera på det uttrycket och försök föreställa dig hur man med hjälp av positivt tänkande kan se på motgångar som utmaningar. Fundera på om situationen kan föra nåt gott med sig.
Vi lär oss hela livet och alla erfarenheter är viktiga, positiva som negativa.

Jag har vid något tillfälle sagt att TACK VARE att jag drabbades av utmattning och depression kunde jag förändra mitt liv....
Det är så jag väljer att se det. Det är det värsta jag gått igenom i mitt liv, men det är ändå något som stärkt mig i slutändan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar